Microsoft - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Imke Bouts - WaarBenJij.nu Microsoft - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Imke Bouts - WaarBenJij.nu

Microsoft

Door: Imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

15 Januari 2012 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Na een stevig ontbijt zijn we naar Microsoft gegaan. De leiding wist niet waar we moesten zijn, met als gevolg dat we het eerste kwartier doelloos rondjes door London liepen.
Eenmaal gevonden, kregen we een bezoekerspas en mochten we naar binnen.

Er werd gestart met een presentatie van een Deense gamedesigner en pedagoog. Hij liet ons zien hoe je spelletjes op een goede manier kunt gebruiken om kinderen op sociaal- emotioneel, ruimtelijk- visueel en didactisch gebied te helpen hun doelen te bereiken. Leuk, interessant, maar naar ons idee nog te weinig uitgedacht concept.

Daarna kwam Benjamin, een grappige Belg met een geniaal Frans accent in zijn Engels!
Op een vlotte en humoristische wijze heeft hij ons wat tips en trucs laten zien bij het werken met Word en Powerpoint. Heel handig, vooral de applicatie Mouse Mischief. Met deze app kun je meerdere muizen tegelijk laten werken om bijvoorbeeld een quiz te laten maken en te laten spelen door meerdere leerlingen tegelijkertijd.

Vervolgens kwam een bol, maar grappig mannetje met zelfspot. Hij presenteerde SongSmith, een app waarbij je verschillende muzieksoorten kunt kiezen, met aanpasbare snelheid van beats. Hiermee kun je makkelijk kinderen zelf liedjes laten maken en teksten bij laten schrijven. Leuke aanvulling als je gaat denken in termen van MI!
Daarnaast had hij een leuke tip; de app PhotoSynth.
Met deze app kun je, door veel foto's in eenzelfde omgeving, de foto's aan elkaar laten maken zodat er een soort 3d omgeving ontstaat (dit doet de app zelf in slechts een paar seconde)
Erg leuk als bijdrage op je website om te laten zien hoe je klas eruit ziet.
Ook de app AutoCollage kwam aan bod. Deze hadden we al gezien tijdens de presentatie van IEF. Hiermee maakt de app van al jouw geselecteerde foto's automatisch een collage. Leuk!

Vervolgens een vrij saai praatje over Tags, de zwart-witte blokjes die je tegenwoordig overal ziet staan van bushokjes, tijdschriften tot aan huizen op Funda. Voor onze school niet interessant. Maar vooral niet verstaanbaar of begrijpelijk wat de man uit Denemarken ons wilde vertellen.

Gelukkig kwam Ben(jamin) daarna weer!
Hij vertelde iets meer over de mogelijkheden die Microsoft heeft ontwikkeld om mensen meer te leren over hun Office pakket.
Er is een soort rondleiding door het Officepakket ontwikkelt, waarna iemand zijn vaardigheden van Office kan toetsen d.m.v. een spelletje: Ribbon Hero 2. Een leuk spelletje dat je uitdaagd meer van Office te leren, maar je ook ondersteund als dit te moeilijk is. Helaas is het nog niet in het Nederlands...

Tijdens de pauze een fijne lunch gehad, een rondje Microsoft gerend ;)
En me verwonderd over de damestoiletten... Want het klinkt misschien als een bijzaak, maar de dames moesten hiervoor eerst door een beveiligingspoortje, vervolgens de deur door, een gang in, hoek om, weer een deur, nog een deur, nog een deur en jawel dán was je toch eindelijk bij het toilet. (klein frustratiepuntje)

Na de lunch en het toiletavontuur, starten we met Kinect in de klas. Hoewel we nieuwsgierig waren naar de vormgeving hiervan binnen het onderwijs van onze Spaanse collega's/ presentatoren, viel van deze presentatie weinig te verstaan.
De dia's waren dan wel in het Engels, maar hieruit op te maken, leek het alsof de school de Kinect meer zag als een uitdagende sportmethode als vervanger van sport bij slecht weer of gebrek aan ruimte.

Een Engelse dame, tevens hostess van het gebeuren, vertelde ons dat er twee mensen nog niet gearriveerd waren (het was inmiddels al 14u en iedereen begon zienderogen af te takelen van al die monologen die op ons werden afgevuurd...)
Maar ze had zelf ook nog wel wat interessante dingen te vertellen...
Microsoft heeft voor alle leerkrachten wereldwijd SkyDrive ontwikkeld gericht op het delen van educatie, aangevuld met app's die Microsoft gratis en soms tegen kleine betaling aanbiedt.
Alle bovengenoemde app's zijn hier te downloaden, net als de presentatie die gegeven zijn.
Het idee is prima, hoewel ook hierbij weer alles gericht is op de Engelse taal. Een school krijgt zijn eigen mailadres bij aanmelding en kan dan 6000 leerlingen voorzien in een maildres en inlogcode om ook op SkyDrive te komen. Hiermee kan dan huiswerk worden gedeeld, maar ook contact worden gehouden over ontwikkelingen e.d.
Daarnaast kan er belangrijke informatie worden opgezet voor leerlingen, die ze dan van SkyDrive kunnen downloaden.

Vervolgens kwam iemand vertellen over het programma Kodu. Een app, waarmee leerlingen op een speelse manier hun eigen game kunnen maken. Hoewel het er geweldig uitziet, heel leuk lijkt en zeker kinderen zal aanspreken, riep het bij ons de vraag op: Wat is je doel hiermee? Waarvoor ga je het inzetten? Hoe bewaak je dat kinderen hierin geen ongewenste games mee maken? Wanneer laat je ze aan de slag gaan met een game?
Hoewel we zeker wel onder de indruk zijn van deze software, roept het nog veel vragen op.

Daarna heeft de hostess nog heel veel verteld, maar inmiddels was iedereen met een laptop al met andere dingen bezig. De concentratie was ook bij ons weg en het werd een lange zit tot 16u, maar het is ons gelukt!
Overigens zijn de twee afwezigen presentatoren niet meer komen opdagen.

Al met al, was het een vermoeiende en wat ons betreft weinig nuttige dag bij Microsoft. Er zijn wat leuke ideeën aangeboden, echter naar ons idee, weinig nieuws. Het is allemaal een kleine aanvulling om je lessen wat interessanter te maken, maar geen "wow"- effecten..

We twijfelden even of we nog naar de BETT zouden gaan, maar vanwege vermoeidheid toch besloten dit voor de laatste dag te bewaren. (Ook over de BETT kwamen veel signalen dat het niet was wat mensen ervan verwacht hadden...)

Samen met wat reisgenoten: Wilbert, Fred en Albert zijn we naar Buckingham Palace gelopen, waar we wat foto's hebben geschoten en door zijn gelopen richting Big Ben, naar Westminster Abbey (waar Kate en Will zijn getrouwd) op zoek naar Abbey Road.
Helaas voor ons, Abbey Road bleek toch wat verder weg te liggen. Maar we wilde het toch graag zien!
Eerste gaan eten in een Italiaans restaurantje, met het motto iets gezonds eten, een lekkere hamburger gegeten :)
En daarna de metro genomen naar St. John Wood, op zoek naar Abbey Road.
Eenmaal gevonden hebben we een fotosessie op het zebrapad gehouden, onze namen achtergelaten bij Abbey Studios en natuurlijk op de foto gegaan met het straatnaambordje van NW8 Abbey Road.

We waren al vroeg terug in het hotel, uurtje of acht... Maar zo moe van al het luisteren, dat we in de bar van het hotel nog even onze bevindingen hebben doorgesproken onder het genot van een cola en een VEEEEEL te duur wijntje!
Beiden helemaal tevreden door het vinden van Abbey Road, was onze dag toch weer geslaagd.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Londen

Schoolbezoeken

12 Januari 2012

First day in London
Imke

Op school de kinderen goed voorbereid op het vertrek. Ze vind het wel jammer, maar ook wel cool dat ik er een paar dagen niet ben. We vertrekken morgen om 8.15u vanaf Den Haag HS met de trein naar Brussel. Van daaruit gaan we met de trein naar Frankrijk waar met door tunnel naar Engeland gaan (leuk met claustrofobie ) We komen daar rond 14u aan en hebben dan om 15u een lezing, gevolgd door een workshop IEF en een workshop Game in de klas. Daarna inchecken, eten en... geen idee... Donderdag staat in het teken van scholen bezoeken. Vrijdag staat een bezoek aan de BETT grootste educatieve technologische ontwikkelingen van de wereld. Erg groot, dus vast wel een tijdje zoet mee. Zaterdagochtend hebben we alle tijd voor onszelf, pas om 14u moeten we de koffers ophalen en weer richting Eurostar gaan.

Actief sinds 10 Jan. 2012